חיפוש
Close this search box.

הרפתקה בעיר האבודה של חורבת-צונם

החורש העבות שצופן בחובו את חרבת צונם, המכונה לעיתים "העיר האבודה",  שומר גם את סיפורם המרתק של הביזנטים בגליל.

הסיפור של חורבת צונם והביזנטים בגליל

ההולך בתוך החורש הסבוך של האלונים ועצי הע"ר האציל של חרבת-צונם מגלה עד מהרה שרידי כפר גדול שהחורש בלע. קשתות אבן מרשימות, בורות מים (חלקם פתוחים – זהירות!!), שרידי מבנים ואבנים מסותתות.
מה עושים כאן שרידים רבים אלו? מה סיפורם של המבנים והאנשים שחיו כאן? ומה קרה שהכפר ננטש והיער השתלט עליו?
הממצאים הארכיאולוגיים מגלים לנו כי התקופה הביזנטית ( מאות 4 – 7 לספירה) היתה אחת מתקופות השיא בתולדות ארץ ישראל. אוכלוסיית הארץ למעלה מהכפילה עצמה במהלך התקופה והגיעה על פי ההערכות לכ-2.5 עד 3 מיליון נפש. כנסיות חשובות מאוד נבנו, ערים התפתחות והארץ עלתה על מפת הסחר הבינלאומית. ההתפתחות שהתחוללה בארץ באה לידי ביטוי משמעותי גם כאן, אצלנו בגליל. עשרות כפרים בגדלים שונים התגלו בכל המרחב וברבים מהם כנסיות מרשימות. בתי חווה, בורות מים, גתות ובתי בד רבים התגלו ובהם גם נרות שמן, כלים שונים וממצאים חומריים שמלמדים רבות על החיים באותם זמנים.
הסיבה להתפתחות המסיבית הזו נעוצה בעובדה שבתקופה הביזנטית שהחליפה את זו הרומית, דת-המדינה הפכה להיות הנצרות. ארץ ישראל שהיתה לפני כן פרובינציה נידחת למדי הפכה להיות "ארץ הקודש" אשר על אדמתה חי ופעל ישוע הנוצרי. ככזו היא הפכה להיות מרכזית וחשובה. כנסיות חשובות נבנו על אדמה ובראשן ארבע כנסיות שבנתה הלנה, אימו של קונסטנטינוס שהיה הקיסר הראשון שהמיר את דתו לנצרות. בעקבותיהן הפכה להיות אבן שואבת לגל גדל והולך של עולי רגל שהגיעו לארץ הקודש ותרמו רבות להתפתחות הכלכלית שלה. אך לא רק עולי הרגל תרמו לשיגשוגה. גם ערכם הכלכלי של מוצרי ארץ-הקודש הפך להיות גבוה וגרם לתמריץ רב ליצר ולייצא מוצרים מכאן – ובראשם היין הארץ ישראלי. יינות עזה ואשקלון הפכו להיות מותגי-על באירופה אך לא רק הם. גם מוצרי הפשתן, הארגמן ושמן הזית הצליחו מאוד. אף התוצרת שיוצרה בגליל זכתה למחירים גבוהים. בנוסף לכך השגשוג והגידול באוכלוסיה המקומית תרם גם הוא לעובדה שכדאי היה לחיות ולייצר כאן בגליל.
כל החגיגה הזו הסתיימה בהדרגתיות החל מהמאה ה-7 עת כח חדש, הדת המוסלמית, הגיע וכבש את המרחב.
חרבת צונם היא דוגמא נהדרת לכפרים הביזנטיים של הגליל. רק נציין שבמרחק קרוב אליה נמצאות חורבות ביזנטיות רבות נוספות ובהן חרבת-דור, חרבת-דנעילה, חרבת-גליל, חרבת-כוכים, חרבת-עקודים ועוד רבות אחרות
הממצאים בצונם מתחילים עוד מהתקופה הרומית המאוחדת אך עיקרם מהתקופה הביזנטית. יש גם ממצאים מאוחרים יותר, מהתקופה הממלוכית (מאה 13-15). שמה נגזר כנראה מהשם צוואנה שמשמעותו אבן-צור.

הסיור בחורבת צונם

הסיור לחרבת-צונם היא הרפתקה נהדרת לכל הגילאים. עצם ההגעה למקום, ללא שבילים מסומנים, יוצרת תחושת סיפוק והנאה. השיטוט בין המבנים השונים והחיפוש מקנים תחושה כאילו אתם עצמכם אינדיאנה ג'ונס וכאילו אף אחד לפניכם לא היה כאן ב"עיר-האבודה" של חרבת צונם… חידרו אתם אל תוך הכפר שנכבש ע"י החורש, שבו בשקט ובניחותא ותנו להם לחדור אל ליבכם…
המחפשים יגלו כאן אולם קשתות מרשים ששימש כנראה כבור מים. הקשתות תמכו לפי סברה זו את רצפת הכנסיה. חפשו על הקירות סימנים של טיח שבו השתמשו לאטום את החלל מפני בריחת המים. חפשו באזור בורות מים. חפשו עוד מבנים וחדרים בכל המרחב. ולמתקדמים מבינכם חפשו אפילו תבליטי צלבים הנמצאים במקומות ספורים באתר שבכל החורש. ההנאה מובטחת.
אך את כל החיפושים והשיטוטים הללו עשו- למען בטיחותכם –בזהירות רבה! שימו לב לבורות הפתוחים ואל תדרכו במקומות שאינכם רואים. הגיעו למקום באור יום והתקדמו באיטיות. גם "מוקשים" בדמות גללי פרות יש שם בשפע. אז בזהירות!
אציין שהקק"ל שהשטח באחריותה החלה לעסוק בתכנון שימור המקום והסדרתו למטיילים. כך שבתוך שנים ספורות ההגעה, הבטיחות והשילוט במקום ישתפרו מאוד ויקלו מאוד על הסיור בו.

איך מגיעים?

סעו בכביש 899 (כביש הצפון) וכ-500 מ' מערבית לכניסה לאבן מנחם, (נ.צ. 775128 / 227671) פנו דרומה לכביש משובש לכיוון המטעים. נוסעים כ-1,300 מ'. ובמזלג הדרכים פונים ימינה ונוסעים עוד כ-1200 מטר בדרך סלולה עד שמגיעים לחממות משמאל ורחבת חניה קטנה מימין לדרך. בגדר מעבר צר למטיילים מסוג V. (הכניסה: נ.צ. 7741147/ 225882), להקל על הניווט – הכניסו לוויז: "חורבת צונם" ותגיעו… (רק שימו לב שהוויז לא לוקח אתכם בדרכי עפר קשות מאזור אבירים). מכאן מתחיל מסע רגלי קצר של כ-300- 200 מטר בכיוון כללי צפון-מערבה. כעשר דקות הליכה לכיוון עצי האלון בשביל שהשאירו ההולכים לפניכם. כשתיכנסו לחורש התחילו לחפש את ההרפתקה…

מה עוד באזור?

אטרקציות רבות לאורך גבול הצפון וביניהן:

הרשמו לאחד הסיורים הקרובים שלנו
לפרטים והרשמה
על המחבר:
עמרי
עמרי

מורה דרך מוסמך ומומחה לטיולים בגליל. המייסד של Omri-Travel שהפך את התחביב והתשוקה שלו למקצוע... חולה טיולים, סקרן בלתי נלאה וממשיך להתלהב מלטייל ולהדריך.

כללי הזהב לטיול מוצלח:

טיול הוא פעילות נפלאה – מהנה, בריא, מחבר ומלמד אך גם עלול להיות מסוכן. על מנת להגביר את ההנאה ולצמצם אתה הסיכון הינה כמה כללים פשוטים המומלצים לכל טיול:

הכנה מראש: חשוב מאוד לקרוא על מסלול הטיול מראש ולדעת היטב מה צפוי לכם: מה המרחק, רמת הקושי, משך הטיול, נתיב הטיול ומה יש לאורכו ולהתארגן בהתאם!  חשוב מאוד להצטייד במפה (זכרו: שיש מקומות ללא קליטת סלולר ולכן מפת נייר עדיפה). יש לידע מישהו מקורב לגבי תוכניותיכם ואם זה בשמורה את אחד מאנשי הצוות.

מים, אוכל, ביגוד וציוד: תמיד קחו איתכם מים! (לטיול יום 3 ליטר לאדם). אוכל ונישנושים בהתאם למשך הטיול. נעליים סגורות, ביגוד בהתאם לעונה אך רצוי תמיד מומלץ מכנסיים ארוכים וכמובן כובע. מומלץ להצטייד בפנס, אולר ומקלות הליכה וחשוב לקחת איתכם ערכת עזרה ראשונה בסיסית וטלפון נייד טעון ואף מטען חיצוני.

התנהגות בזמן הטיול: קריטי להישאר על השבילים המסומנים ולא "לעשות שטויות" כמו קפיצות ממקומות גבוהים, טיפוס על עצים ועוד. חובה להתנהג בהתאם להוראות על שלטי הכניסה לשמורות.

לעולם אל תשאירו לכלוך, ניירות, בקבוקים וחפצים בשטח. אספו את האשפה שלכם ורצוי גם לנקות לכלוך שמצאתם בשטח ולהשאירו במצב טוב יותר.

במקרה חרום: אם חס וחלילה מישהו נפגע במהלך הטיול הכלל הבסיסי הוא טיפול ראשוני במקום ולהוציא את הנפגע מהשטח בהקדם האפשרי. בהתאם למקרה יש להזעיק גורמים רלוונטיים. מומלץ מאוד להוריד את האפליקציה מדא שלי – שבה יש הנחיות עזרה ראשונה לכל המקרים ואפשרות קלה להזעקת עזרה.

מידע מפורט יותר מומלץ לקרוא באתר של עמותת מדעת

קרא עוד
מוזמנים לטייל איתנו
המאמר עזר לכם? נשמח לקרוא את תגובתכם

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים את ההטבה?

ממלאים את הפרטים ומקבלים את קופון ההטבה בדוא"ל:

הרשמו לקבלת עדכונים, המלצות והטבות
מבית Omri Travel
פתח צ'אט
1
זקוק לעזרה?
שלום לך!
נשמח לסייע ולחבר אתכם לחוויה מושלמת!!
דילוג לתוכן